Olet tässä: Apinat.fi > Yhteisö > Keskustelu > Eläimet, lemmikit, eläintenhoito > Pennun koulutus vinkkejä :)
14:30 Luontohetki: ... 14:15 Vuoristosaira... 14:15 Poikia ja tyt... 14:30 Syödään yh... 13:55 OC:n täydell...

Apinat.fi
Kommunikoi ilmaiseksi! Lähetä ilmaiseksi 5 tekstaria päivässä! Lähettäjänä oma numerosi. Lue lisää.
Rekisteröidy
Kirjaudu sisään

Aktiiviset keskustelut

18.2.2008 19:49:35Ilmoita

Pennun koulutus vinkkejä :)

Meille tuli tuossa 2kk sitten dobermannin pentu wilma. Olen opettanut sille muutamia peruskäskyjä kuten istu ja maahan. Tassuakin antaa ihan innolla. Mutta niinkun jotkut tietääkin dobberin pennut on aivan yli vilkkaita ja toi meitin neiti on aivan hirveä jääräpää. Olisiko kellään kertoa jotain hyviä pikku vinkkejä joilla teidän omaa koiraanne tai ystävänne koiraa on saatu hieman rauhoiteltua ja tietysti se tarvitsee paljon aktiviteettiä joten sellaisestakin olisi hyvä saada jotain vinkkejä jos mahd.

blackwolf
Keskustelu on lukittu
Re: Pennun koulutus vinkkejä :)
18.2.2008 19:51:54 Ilmoita
minulla on kyllä koira kokemusta monesta rodusta ja äidilläni oli faaraokoira kennelkin mutta nämä kaksi rotua ovat kuitenkin melko eroavaisia toisistaan...
blackwolf
18.2.2008 21:39:42 Ilmoita
Luulen, että rodusta riippumatta kaikkein tärkeintä on järjestelmällisyys ja pitkä pinna.

Minun koirani ei ole samalla tavalla kova tai jääräpää kuten dobberi, mutta virtaa ja energiaa riittää ja tästä syystä kouluttaminen on hieman hankalaa. Penska on hiukka malttamaton eikä jaksa keskittyä koulutukseen (toista se oli edellisen koirani kanssa).

Suosittelen pitkiä lenkkejä ja mielellään vapaana juoksuttamista, koiran täytyy myös antaa haistella (tällöin koiran aivotoiminta aktivoituu ja se väsyttää koiraa). Myös erilaisia aktivointileluja voi kokeilla - halpa mahdollisuus on esimerkiksi puolentoistalitran limupullo, jonne laittaa papanoita. Erilaiset piilotus-/etsimisleikit aktivoivat koiraa myös.

Koulutus kannattaa tehdä lyhyissä jaksoissa ja juuri ennen ruokailua, jolloin koira on nälkäinen. Makupaloilla on silloin suurin onnistumisprosentti. Myös kontakti koiraan olisi syytä pitää aina, kun sen kanssa tekee jotakin, ja nimenomaa myönteinen kontakti (ei siis torumista, äänen korottamista yms.) Tällöin koiralle muodostuu positiivinen mielleyhtymä omistajan huomiosta.

Ja nämä ovat ihan yleisiä vinkkejä. Mitään nimenomaa dobberin koulutukseen liittyvää en osaa sanoa. Itse kun en koskaan ottaisi koiraa muista ryhmistä kuin terrierit tai seura- ja kääpiökoirat. :) Smak sak, meinaan.
Pihlainen
18.2.2008 21:57:26 Ilmoita
kärsivällisyys auttaa aika paljon. :) ja kannattaa opetella sellasia asioita jotka saa koiran rauhottumaan. esimerkiks meillä on 1vuotias saksanpaimenkoira uros ja se vasta onkin hirvee touhottaja ! lenkeilläkin kun se rupee käymään vähän ylikierroksilla, niin kun sanoo "istu" ja silittelee sitä ja puhuu rauhallisesti niin alkaa vähän sydämen jumputuskin tasaantuun.
Istuminen on aika hyvä kikka saada rauhottuun. Sisälläkin se toimii, jos vaikka tulee vieraita ja koira on ihan päästään sekasin että mitä täytyis tehä, niin istuminen taas auttaa:D tai sitten se johtuu meidän pojan ÄO:stä :D
kirse
19.2.2008 10:08:54 Ilmoita
No jos et halua että se vetää kun käyttää kävelyllä, niin mun ystävän isosisko oli keksiny pennulle sellasen keinon että aina jos koira vetää niin itse pysähtyy ja koira oppii pikkuhiljaa ettei matka etene jos vetää. Nyt se tottelee kunnolla kun vähän kasvanut
Suhvi
19.2.2008 10:27:09 Ilmoita
Patouttaminen auttaa rauhoittamaan pentua, kun se käy kovin ylikierroksilla. Eli siinä kohtaa, kun touhottaa menemään hirveetä vauhtia nappasee syliin ja pää olkapäälle ja siinä niin kauan, kunnes on rauhallisempi.
Lumiki
19.2.2008 13:04:14 Ilmoita
tassua ei kannata sille opettaa koska sitten ku opetat sille jotain muuta esim agilitya tai jtn niin sillon se tarjoaa pelkästään tassua et ...
jeppe36
19.2.2008 17:04:51 Ilmoita
Niin ja kun joillakin koirilla se touhottaminen on sellasta että ne haukkuu ja riehuu... Niin tuohon auttaa mun mielestä parhaiten se, että menet sen koiran tykö ja suljet sen kuinon hellästi niin että se ei hauku. Ja sitten sanot sille päättäväisesti huutamatta että "Ei hauku". Ja toistat sitä tarpeeks monta kertaa. Ja sitten päästät irti ja jos se haukkuu vielä niin uudestaan vaan. Ajan kanssa se oppii että ei haukuta... Mun kaverilla toi on toiminu tosi hyvin.
XenoXSheriffi
19.2.2008 21:25:55 Ilmoita
dobsun kuin minkä tahansa muunkin jotka on oikeita domianssia omaavia kannattaa mennä ihan tokoon.. :D
sanyah.
20.2.2008 02:07:13 Ilmoita
Jo, ennen kun koiran hankkii, kandee opetella kaikki koirista! Eikä kysellä missään apinoissa?! Eikä kande opettaa antaa tassua, sillä isompana repii vaatteet ja näi.
Mir4
20.2.2008 15:51:43 Ilmoita
turpaan vaan ni kyllä rauhottuu
lamalapsi
21.2.2008 20:54:22 Ilmoita
Kandee mennä varmaan keskustelee näistä koirat.comii tai ettii dobermannien oma koirayhdistys mis on rodusta kokeneita jne. :)
lootusenkukka
21.2.2008 20:54:22 Ilmoita
Kandee mennä varmaan keskustelee näistä koirat.comii tai ettii dobermannien oma koirayhdistys mis on rodusta kokeneita jne. :)
lootusenkukka
22.2.2008 13:59:21 Ilmoita
on hyvä aloittaa koulutus ajoissa ja opettaa juuri ne perus asiat.. istu, maahan, tassu jne. Jos koirallasi on pieniä ongelmia oppia niin yritä makupalan kanssa.. vaikka joku pieni nakin palanen tai jotain muuta mistä koirasi tykkää.. aina kun koirasi on istunut kun olet käskenyt niin annat sille makupalan niin se oppii että aina kun tekee jotai oikein niin saa jotain hyvää... mutta koiran kouluttamisessa tarvitaan aikaa, kärsivällisyyttä ja yhteisymmärrystä.. :D
Ei kumminkaan kannata vielä liikaa vaatia jos koirasi on vielä kauhean nuori. Tee koirasi kanssa samalla jotain kivaa jotta koirasi kiinnostus pysyisi. Voit leikkiä myös koirasi kanssa niin, että kun heität sille vaikka palloa ja käsket sitä tuomaan sen takaisin niin koirasi oppii siinä samalla käskyn ja pidätte samalla yhdessä hauskaa... kehua kannattaa aina kun koirasi on tehnyt jotain oikein. :D Muista säilyttää maltillisuus kun komennat koiraasi. Äänen sävy on myös erittäin tärkeä jotta koira tietää sinun olevan tosissasi.. :D

Toivottavasti tästä on apua..
emma90
22.2.2008 14:03:53 Ilmoita
Älä koskaan lyö koiraasi.. ettet tee siittä vihaista. sitten siittä ei hyvää seuraa.. koiran hankkiminen vaatii
paljon aikaa.. toivottavasti Sinulta löytyy aikaa koirallesi. Muista että kouluttaminen kestää kauan ja se vie paljon aikaa. jos opetat tassua antamaan niin opeta koirallesi ettei saa hyppiä. se on koiralla kaikista pahin tapa kun se on innoissaan. :D
emma90
22.2.2008 14:09:43 Ilmoita
kerroin näitä vinkkejä siksi koska meillä on kotona 3 koiraa ja äitini on kouluttanut koirat hyvin ja olen itse oppinut vierestä kuinka koiria koulutetaan.. :D
emma90
22.2.2008 14:15:12 Ilmoita
siis omasta mielestä äitini on kouluttanut ne hyvin.. :D

emma90
23.2.2008 11:38:18 Ilmoita
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä :) Näillä on hyvä jatkaa. Tokoon ja agilityyn olisi tarkoitus mennäkin mutta ne alkavat vasta kun lumet ovat sulaneet.Noille "epäileville" ihmisille jotka sanoivat että tarvitsee opetella koirasta kaikki tieto ennekun hankkii, niin kyllä meillä on ennenkin ollut koiria ja olen tietoinen koulutuksesta ja itsellänikin on ollut muutama koira jne. Mutta niinkuin nyt huomaan taas että täältäkin saa paljon hyviä vinkkejä mitä muualta ei saisi ja olen kyllä selannut kaikki sivut läpi mitä ehdottelitte ja kuulun myos kennel liittoon.Mutta kiitos vielä kerran näistä hyvistä vinkeistä,näillä on hyvä jatkaa :)
blackwolf
25.2.2008 21:08:35 Ilmoita
mee tottelevaisuus koulutuksee =)
ttopp