Olet tässä: Apinat.fi > Yhteisö > Keskustelu > Talous, osakkeet, säästäminen > Raha
08:56 Harri ja dino... 09:00 Lomasää 07:00 Sub chat

Apinat.fi
Kommunikoi ilmaiseksi! Lähetä ilmaiseksi 5 tekstaria päivässä! Lähettäjänä oma numerosi. Lue lisää.
Rekisteröidy
Kirjaudu sisään

Aktiiviset keskustelut

11.3.2008 13:23:36Ilmoita

Raha

-Ootko rikas?
-Saatko kuukausi- tai viikkorahaa, muuta?
paljonko?
-Ostaako vanhempas sulle mitä haluut?
-Antaako vanhempas sulle rahaa ku haluut?
-Käytkö töissä?
palkka: hyvä/huono?
-Mihin käytät rahaa?
paljonko/kk?
-Omistatko osakkeita?

Tämmösiä hassuja kysymyksiä... :)
Vastailkaahan näihin aikanne kuluks :))

**************************************************** *
Ite en oo rikas.
Saan kuukausirahaa 40-50e (+ synttäri ja joululahja rahat sukulaisilta) sekä kotitöistä ja pikkusiskon vahtimisesta. :DD
Isä ostaa välillä mitä haluun ja äitikin välil :))
Isä lainaa rahaa ja äiti antaa rahaa :DD
en käy töissä
Ostelen vaatteita ja meikkejä yms vanhempien laskuun :DD Ite ostelen kaikkee sälää ja koiralle tavaroita :DDD omia rahoja käytän ehkä joku 70e/kk ja vanhempien jotain 1000/kk :DDD
Jotain Fortumin osakkeita jonkun verran (arvoltaa joku 4000)

lauruskii
Keskustelu on lukittu
Re: Raha
11.3.2008 15:14:07 Ilmoita
Ei jeesus mikä kysely! "Saatko viikkorahaa", "Käytkö töissä". Ja vieläpä muka omistat osakkeita :D Tuskin sä edes tiedät mitä on osakkeet. Ainakin uskoisin että harva ALLE 12V TIETÄÄ :P
pulmapeli
11.3.2008 15:32:29 Ilmoita
no onpa hyvä etten ole alle 12v!
paree on tietää ku puol sukuu pelailee pörssissä osakkeilla

"omistan ja omistan", rahat ovat minun, mutta osakkeet muistaakseni isäni nimellä.
lauruskii
11.3.2008 15:52:58 Ilmoita
-Ootko rikas?
En

paljonko?
En

Ei

Jos tarvitsen

-Käytkö töissä?
Kotiäiti, helvetin huono

-Mihin käytät rahaa?
paljonko/kk?
Ruokaan lähinnä, silloin tällöin vaatteisiin tai lapsen leluihin, lainan lyhennykseen. Kaikki menee, mikä tulee.

-Omistatko osakkeita?
En enää
Pihlainen
11.3.2008 16:04:07 Ilmoita
En oo rikas.. En saa kuukausi- tai viikkorahaa :D enkä mitään muutakaan.
Ei vanhemmat osta kaikkee (jotain puhelimeen saldoo ostaa:D)
voi ne joskus jonku 5-10€ antaa rahaa.!
Teen kotitöitä.. joku 10€ päiväs saan... Käytän rahaa mopoihin yms.. ehkä 30€ kuukaudes.. En omista osakkeita :D
jonsQ
11.3.2008 17:36:55 Ilmoita
-Ootko rikas?
Niin rikas ku abi voi olla, eli köyhä

paljonko?
Keneltä? KELAlt 60e kuus, enempää ei heru mistää

Ei ole ostanut vuosiin

Edellee, ei ole ostanut vuosiin, eikä pidäkkää
-Käytkö töissä?
Pian
Työmäärään suhteutettuna

-Mihin käytät rahaa?
Elämiseen (ruokaan)
paljonko/kk?
ne 60e

-Omistatko osakkeita?
Sorry, en ole porvari enkä leiki osakkeilla.
pets
11.3.2008 18:14:00 Ilmoita
Ja meitä kiinnosti sun egoilut jonku porvarifaijas rahoilla. Hanki elämä ja niistä sun 50€:stä mitkä saat kuukaudessa, lähetä vaikka afrikkaan kiitokseksi niille ketkä tekee sun H&M:n vaattees.
Kompostiperse
11.3.2008 20:57:01 Ilmoita
Haha. Nyt vasta luin nuo aloittajan vastaukset. Meinasi perse revetä. O_o Nämä on näitä snobivanhempien snobilellipentuja, joille ei osata vetää rajaa mihinkään - ja sitten ne lapset kuvittelee, että elämä on todellisuudessakin yhtä juhlaa. >_>
Pihlainen
11.3.2008 21:34:58 Ilmoita
en oo rikas, en saa muuta ku kelalta sen 60 vanhemmat ei osta mitää ees synttäreinä paitsi just jonku kakun, vanhemmat ei anna rahaa ku ei niil oo, käyn töissä sillon tällöin iha ok palkalla, rahat menee kaikkeen mahdolliseen n. 100 euron edestä kuussa, ja en vittu omista osakkeita mitkä on joku muu ostanu ja antanu mulle. hirteen tommoset porvarit kuuluu pistää... huomaat sitte tulevaisuudes et ei oo sullakaa helppoo ku muutat. (jollei vanhempas haluu elättää sua loppu elämääs)
ilikka
12.3.2008 15:25:57 Ilmoita
Kompostiperse:
kukas väittikään et faijani olis joku porvari? en ainakaan mä. ja tosta rahojen lähettämisestä afrikkaan.. meidän äidillä on kyllä kummi lapsia aasiassa ja tukee muutenkin uniceffiä yms. muita järjestöjä.
ja tosiaan tuo 50e kuluu ihan eläin katraan ruokkimiseen yms muihin niiden kuluihin!
enkä yleensä osta H&M vaatteita tuon lapsityövöiman takia enkä meikkejä joita on testattu eläin kokein... siksi mm. nuo vaatteet ja meikit maksaa enemmä...!

Pihlainen:
Vanhempani eivät ole mitää snobeja.
enkä todellakaan kuvittele elämän olevan juhlaa. on ihan omakohtaisia kokemuksia... ja jos jollakulla on jonkun verran rahaa niin on kaikkee arvokasta mitä ei voi rahalla saada!

ilikka:
jos tarkoitit minua/meitä
hirteen tommoset porvarit kuuluu pistää...
niin voimpi sullekin sanoa ettei olla mitään porvareita.
ja noi osakkeet... olet oikeassa olen saanut ne "lahjaksi". Mummini antoi rahat "minulle" (isäni sijoitti osakkeisiin) opiskeluja varten ennen mun syntymää koska tiesi kuolevansa syöpään eikä näkisi mun kasvavan. kuoli kun olin 1v enkä saanu koskaan tutustua häneen! olisin kyllä mielummin tuntenut mummini kun saanut nuo rahat!

on meillä kyllä sukulaisia jotka osakkeila pelaa, mutta eihän niiden tulot minuun vaikuta! isäkin harrasti niitä jonkun verran, mutta myi pois kun ostettiin uusi asunto.
lauruskii
12.3.2008 17:32:44 Ilmoita
ei saatana.. ite en saa keneltäkään rahaa. käyn töissä ja rahat menee kotia. asun äitin kaa kahestaan ja elätän meidät.. omistan 2 mökki osaketta toinen on minun ja veljeni yhteinen ja toisen olen saanu isältä perinnöksi. ja sit omistan kaupungista osakkeen. et elä hehkuta vanhempiesi rahoilla.. se o aika säälittävää paskaa..
Gamer
12.3.2008 23:08:27 Ilmoita
no mulle se että jos vanhemmat tienaa vaikka yli 4000 kuussa yhteensä on porhoa. perkele meijän porukat oo koskaa tienannu niin paljo yhtees vaiks o mitä töitä tehneet. ja voit kertoo vanhempies työt ni sanon onko ne porvareita vai ei.
ilikka
13.3.2008 08:53:20 Ilmoita
ilikka:
no en sun porvareistas tiiä, mut mun vanhemmat tienaa ihan ok, mut sitä rahaa kans kuluu kun on kaks asuntoo!
siin on sulle porvareita:
" target="_new">Espoon porvarit :D
lauruskii
13.3.2008 08:54:19 Ilmoita
jaahas.. toi ei sitte toimikaan

tässä osoite: http://www.iltalehti.fi/verot/tiedot/vero-049-t.shtml

lauruskii
13.3.2008 13:22:12 Ilmoita
Tiedätkös lauruskii, että kovin moni ei saa kuukausirahaksi 40-50 euroa, itse sain aikanaan 10 euroa. Tiesitkös myös, että normaalituloisten perheessä, ei yleensä makseta kotitöistä tai pikkusisarusten hoitamisesta enää erikseen? Se pieni kuukausiraha on siitä hyvästä.

Tiesitkös myös, että normaalituloisessa perheessä esimerkiksi vaatteita ostetaan vain silloin, kun niitä oikeasti tarvitaan?

Ja mikä tärkeintä... Tiesitkös, että normaalituloisessa perheessä asuvat eivät leveile omilla rahoillaan, eivätkä vanhempiensa tuloilla? Minusta sinun käytöksesi on snobia - väitit itse olevasi sellainen tai et.

Normaalituloisessa perheessä myöskään lapset eivät käytä satoja euroja kuukaudessa menoihinsa, eivät omia rahojaan, eivätkä vanhempiensa.

Sitten on olemassa sellainenkin pointti, että on hyvätuloisia ja on hyvätuloisia snobeja. Voisin vaikka ottaa esimerkiksi herrat x ja y - tunnen heistä kummatkin.

Herra x on töissä toimitusjohtajana huomattavan suuressa firmassa. Hänellä on työsuhdeauto kalleimmasta päästä, kolme poikaa, jotka saavat kaiken haluamansa ja taloudellinen elämä hiton hyvällä mallilla. Siinä ei ole mitään mätää, ongelma on siinä, että hän aina kertoo, mitä mikäkin on maksanut: Vanhin poikansa sai syntymäpäivälahjaksi useamman tuhannen euron mönkijän, työsuhdeautonsa hinta uutena on sitä sun tätä.
Herra y taas on perustanut aikanaan oman firman, saanut sen menestymään ja kasvamaan ja lopulta myynyt sen pois. Tästä sievoiset summat kääräisseenä ei voi sanoa, että hän olisi edes keskiluokkaa, vaan selkeästi sen yläpuolella. Hän ostaa kaikenlaista ja nauttii siitä, että elämässä saa sen, mitä haluaa ja mikä on rahalla ostettavissa. Hän ei kuitenkaan elvistele rahoillaan tai muulla omaisuudellaan, hän ei tee siitä numeroa millään tapaa.

Voidaan siis todeta, että herra x on snobi, kun taas herra y ei ole. Snobi ei välttämättä tarkoita rikasta, vaan snobi on enemmänkin "asenne". Leveily, pröystäily ja ylenkatsominen ovat snobin tunnusmerkkejä.
Pihlainen